Φρούτα και λαχανικά στην παιδική ηλικία

 1590877_small 6601667_small

Προτείνουμε για την καθημερινή διατροφή του παιδιού, φρούτα και τα λαχανικά, ως εξής:

  • Μια μικρή μερίδα σαλάτα και μαγειρεμένα λαχανικά ή χορτόσουπα, σε κάθε κυρίως γεύμα.
  • 2-4 φρούτα την ημέρα (μαγειρεμένα λαχανικά ή χορτόσουπα: ωμά, πολτοποιημένα, ή ως χυμό ή κομπόστα).

 

Η ανάπτυξη και οι λειτουργικές  αλλαγές που συμβαίνουν κατά την παιδική ηλικία απαιτούν και αντίστοιχη πρόσληψη θρεπτικών συστατικών. Το παιδί χρειάζεται ενέργεια και θρεπτικά συστατικά προκειμένου:

  • να διατηρήσει τις φυσιολογικές λειτουργίες του οργανισμού
  • να αναπληρώσει τις φυσιολογικές «φθορές» με παραγωγή νέων κυττάρων
  • να αντεπεξέλθει στις καθημερινές σωματικές δραστηριότητες
  • να αναπτυχθεί
  • να δημιουργήσει αποθέματα στον οργανισμό για διάφορα θρεπτικά συστατικά.

 

Μία ισορροπημένη διατροφή, που περιλαμβάνει ποικιλία τροφίμων από όλες τις κατηγορίες μπορεί να προσφέρει στο παιδί τα θρεπτικά συστατικά  και την ενέργεια που είναι απαραίτητα για την ομαλή ανάπτυξη και τη διατήρηση τις υγείας του.

 

Δείτε τι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ως μικρογεύματα για τα μικρά παιδιά: 

  • φέτες μπανάνα
  • τεμαχισμένα μαλακά φρούτα
  • ψιλοκομμένο μήλο/ αχλάδι
  • κονσερβοποιημένα ή βρασμένα λαχανικά ( πράσινα φασόλια, μπρόκολο, καρότο).

Να αποφεύγονται: τα ξηρά φρούτα, μικρά φρούτα με φλοιό ή φλούδα (π.χ. σταφύλια), ωμά λαχανικά.

Όταν το παιδί αρνείται τα λαχανικά, οι γονείς πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί στην αντιμετώπιση του και να μην αρχίζουν διαμάχες κατά την διάρκεια των γευμάτων. 1-2 κουταλιές του γλυκού λαχανικά πρέπει να βρίσκονται πάντα στο πιάτο ως μέρος κάθε κύριου γεύματος και να απομακρύνονται αν δεν καταναλωθούν. Επιπλέον οι σούπες με λαχανικά είναι μία συχνά αποδεκτή λύση.  Πρακτικές οδηγίες:

Στα παιδιά συνήθως αρέσουν τα φρούτα και τα λαχανικά με έντονα χρώματα.

Τα παιδιά προτιμούν τα τραγανά και όχι τα μαλακά λαχανικά. Για το λόγο αυτό τα λαχανικά πρέπει να παρασκευάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε όχι μόνο να είναι τραγανά, αλλά να διατηρούν μεγάλο μέρος της υγρασίας, του χρώματος, του αρρώματος και της γεύσης, καθώς και των θρεπτικών συστατικών τους. Δεν πρέπει να βράζουν για πολύ ώρα σε μεγάλες ποσότητες νερού, αλλά για σύντομο χρονικό διάστημα σε λίγο νερό.

Προσοχή πρέπει να δίνεται σε φρούτα και λαχανικά που μπορεί να προκαλέσουν πνιγμό στα μικρά παιδιά (ξηροί καρποί, ελιές, αρακάς, σταφύλια, καρότα, κλπ)

 Σε πολλά παιδιά αρέσει να «βουτάνε» κομμάτια ωμών λαχανικών σε τριμμένο τυρί ή διάφορες σάλτσες, κυρίως όταν τις έχουν παρασκευάσει μόνα τους.

Όταν ψωνίζουμε μαζί με τα παιδιά καλό είναι να τα παρακινούμε να διαλέξουν φρούτα και λαχανικά, και ίσως κάποια από τα είδη που δεν έχουν δοκιμάσει ποτέ στο παρελθόν.

 top

Γράφει: Χριστίνα Φοντόρ / Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

πηγή: mednutrition.gr

προτεινόμενα άρθρα: