βλέπουμε την πλάτη μικρού παιδιού που κοιτάει ζωγραφιές

Μαθησιακές δυσκολίες

Οι μαθησιακές δυσκολίες μπαίνουν στη ζωή μας μαζί με το σχολείο. Πλέον από το νηπιαγωγείο μπορούμε να ενημερωθούμε υπεύθυνα εάν το παιδί μας αντιμετωπίζει κάποια δυσκολία στη μάθηση. Βέβαια δε λείπουν και τα περιστατικά που ένας γονιός ενημερώνεται πολύ αργότερα, με αποτέλεσμα το παιδί του να έχει χάσει χρήσιμο χρόνο αντιμετώπισης της όποιας δυσκολίας. Παρακάτω θα αναλυθεί το τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες, ποιες είναι και πως μπορούν να βοηθήσουν οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Η ανάλυση γίνεται από την Λουΐζα Ιωαννίδου, Σχολική Ψυχολόγο και έχει δημοσιευτεί στο paidiatros.com:

Οι μαθησιακές δυσκολίες απασχολούν ένα σημαντικό ποσοστό μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών. Την τελευταία εικοσαετία, το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών εστιάζεται συχνά στις δυσκολίες μάθησης που αντιμετωπίζουν τα παιδιά, τόσο της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι μια νευρολογική διαταραχή η οποία πλήττει μία ή και περισσότερες από τις βασικές ψυχολογικές διαδικασίες που εμπλέκονται στην κατανόηση ή την χρήση της γλώσσας, προφορική ή γραπτή, και μπορεί να εκδηλωθεί σαν αδυναμία του παιδιού στο να ακούει, να σκέφτεται, να μιλάει, να γράφει, να προφέρει τις λέξεις, ή να εκτελεί μαθηματικούς υπολογισμούς. Ο όρος περιλαμβάνει καταστάσεις όπως αντιληπτικές διαταραχές, εγκεφαλική βλάβη, ελάχιστη εγκεφαλική δυσλειτουργία, δυσλεξία και εξελικτική αφασία.

Στην κατηγορία της ειδικής μαθησιακής δυσκολίας δεν περιλαμβάνονται τα παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακά προβλήματα που οφείλονται κατά κύριο λόγο σε οπτικές, ακουστικές, ή κινητικές αναπηρίες, σε νοητική υστέρηση σε συναισθηματικές διαταραχές, ή σε μειονεκτικό περιβάλλον, περιοριστικές πολιτισμικές ή οικονομικές συνθήκες. Αν και οι μαθησιακές δυσκολίες διαρκούν εφ’ όρου ζωής, τα άτομα αυτά συχνά ωφελούνται από κατάλληλη και έγκαιρη ψυχολογική και εκπαιδευτική παρέμβαση.

Κάθε παιδί, έφηβος, ή ενήλικος με μαθησιακή δυσκολία είναι μοναδικός. Παρουσιάζει διαφορετικό συνδυασμό και σοβαρότητα προβλημάτων. Είναι ένα άτομο με μία, ή περισσότερες σημαντικές ελλείψεις στις βασικές διαδικασίες μάθησης.

Το άτομο που παρουσιάζει μαθησιακές δυσκολίες έχει συνήθως νοημοσύνη μέσου όρου, ή πάνω από τον μέσο όρο. Παρόλα αυτά, υπάρχει ένα χάσμα ανάμεσα στο δυναμικό του ατόμου με βάση το επίπεδο νοημοσύνης του (τι θα μπορούσε δυνητικά να πετύχει), και στο τι πραγματικά πετυχαίνει στη ζωή του.

Είδη μαθησιακών δυσκολιών

  

Συμπτώματα ειδικών μαθησιακών δυσκολιών

 

Ειδική μαθησιακή δυσκολία στην Ανάγνωση

  

Ειδική μαθησιακή δυσκολία στη Γραπτή Έκφραση

   

Ειδική μαθησιακή δυσκολία στα Μαθηματικά

Παρουσιάζουν σημαντικές δυσκολίες:

 

Ορισμένες γενικότερες δυσκολίες

Αυτά τα παιδιά χαρακτηρίζονται επίσης από:

  

Διάγνωση ειδικών μαθησιακών δυσκολιών

Η έγκαιρη διάγνωση βοηθάει στη σωστή αντιμετώπιση αυτών των δυσκολιών. Μια ψυχολογική εξέταση σε βάθος (νοημοσύνη, μνήμη, μαθησιακό προφίλ, συναίσθημα) σε συνεργασία με άλλες ιατρικές ειδικότητες εντοπίζει τη συγκεκριμένη φύση, το βάθος και την έκταση του προβλήματος. Ειδικευμένοι ψυχολόγοι, ειδικοί παιδαγωγοί ή λογοθεραπευτές καταρτίζουν ατομική βοήθεια καθώς και ολοκληρωμένα προγράμματα για τη σωστή αντιμετώπιση της μαθησιακής δυσκολίας.

  

Πώς μπορούν να βοηθήσουν οι εκπαιδευτικοί στην τάξη;

  

Πώς μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς;

   

γράφει η Λουΐζα Ιωαννίδου, Σχολική Ψυχολόγος / paidiatros.com

photo: Johanna Loock "Grandson and Grandmother Reading Together (Sweden)" / Flickr.com / under Creative Commons license

  

σχετικά άρθρα:

Μαθησιακές δυσκολίες (είστε εδώ)

Δυσκολίες μάθησης και η σημασία της έγκαιρης διάγνωσης

Διαφορετικότητα. Πως την εξηγούμε στα παιδιά

Η διαφορετικότητα στο σχολείο

Δυσλεξία. Μαθαίνω παίζοντας

Ξένες γλώσσες και παιδί

Το παιχνίδι ως μέσο μάθησης

 

 

Εμφανίσεις: 13039
Εκτύπωση
 ♥ Babytips editor
♥ Babytips editor